O predstavi
Klimatski plesovi naziv su petog toma Endangered Human Movements (Ugroženi ljudski pokreti)*, dugoročnog istraživanja koreografkinje Amande Pinje o aktuelnom gubitku planetarne kulturne i biološke raznolikosti.
Klimatski plesovi istražuju način na koji su se pojmovi o zemlji promenili tokom vremena i kroz različite istorijske genealogije i ontologije. U ovom komadu biografski pejzaž umetnice, jedna planina u centralnim Andima u Čileu, koju danas uništavaju neoekstraktivističke snage, postaje mesto odakle se mogu podeliti tuga i bes, odakle se može oplakivati, a i ustati. Klimatski plesovi su otelotvoreni vizuelni napor da se uvežbaju novi od predaka nasleđeni načini odnosa sa živim svetom.
* Endangered Human Movements naziv je dugoročnog projekta započetog 2014. godine koji se bavi praksama ljudskog pokreta što se vekovima neguju širom sveta. Unutar ovog okvira razvija se niz predstava, radionica, instalacija, publikacija, kao i sveobuhvatna onlajn arhiva, koje sve zajedno rekonstruišu, iznova kontekstualizuju i ponovo označavaju prakse ljudskog pokreta koje su u opasnosti da nestanu, a sa ciljem da oslobodi njihov budući potencijal.
O autorima
AMANDA PINjA je meksičko-čileansko-austrijska umetnica i kulturna radnica koja živi na relaciji Beč-Meksiko Siti. Njen rad se bavi dekolonizacijom umetnosti i usredsređen je na političku i društvenu moć pokreta. Njena dela su savremeni rituali za privremenu demontažu ideoloških razdvajanja između modernog i tradicionalnog, ljudskog, životinjskog i biljnog, prirode i kulture. Amanda Pinja je zainteresovana za stvaranje umetnosti izvan i iznad ideje proizvoda i za razvoj novih okvira za stvaranje sadržajnih i smislenih iskustava.
Njeni radovi predstavljeni su u brojnim renomiranim umetničkim institucijama, a ona sama je plesala i izvodila u komadima mnogih poznatih umetnika.
Pre nego što je počela da se bavi umetnošću zasnovanoj na performansima i pokretu, studirala je slikarstvo. Takođe je studirala fizički teatar u Santijagu, Čile, pozorišnu antropologiju u Barseloni i savremeni ples i koreografiju u Meksiku, Barseloni, Salcburgu (SEAD) i Monpeljeu. Godine 2018. nagrađena je grantom Fonca Arts, koji dodeljuje meksička vlada. Od 2013. godine Penja je sertifikovani Feldenkrais praktičar koji primenjuje metod istraživanja pokreta u izvođenju, instalacijama i videu. Završila je međunarodne postdiplomske studije kustosa u scenskim umetnostima na Salcburškom univerzitetu.
Od 2008. godine vodi nadaLokal, galerijski prostor specijalizovan za proširenu koreografiju i performans u Beču, koji je osnovala zajedno sa švajcarskim vizuelnim umetnikom Danijelom Cimermanom.
MIČEL HIMENEZ je studirao mašinstvo u Santijagu, Čile (USACH) i primenjenu umetnost u Beču (Die Angewandte). Magistar je digitalne umetnosti (Die Angewandte).
Njegov rad se ne bavi individualnim autorstvom već se fokusira na kolaborativne prakse, gde su u centru njegove pažnje procesi koji vode integralnoj konstrukciji slike, bilo u filmu, videu, instalaciji ili u živoj umetnosti.
Izvodi iz kritika
„Pinja prihvata filozofiju žitelja planine da je život svih nas povezan i da smo svi odgovorni za našu planetu. Ona se opire ekocidnom kapitalizmu. Njena predstava je oda, ali i optužba.
…
Ritualni plesovi Pinje imaju metafizičku snagu. Svi su pokreti strogo definisani i spori su poput predela koji se razvija kroz vreme. Ponešto raste, ponešto nestaje. Ona kroz tok svesti rekonstruiše podsticajnu snagu pokreta i plesnu tehniku pripadnika tamošnjeg plemena.
…
U Klimatskim plesovima ima prostora i za tugu i bes, i za oplakivanje i otpor.“
Vivijane Redant, https://klassiek-centraal.be