О представи
Kлиматски плесови назив су петог тома Endangered Human Movements (Угрожени људски покрети)*, дугорочног истраживања кореографкиње Аманде Пиње о актуелном губитку планетарне културне и биолошке разноликости.
Kлиматски плесови истражују начин на који су се појмови о земљи променили током времена и кроз различите историјске генеалогије и онтологије. У овом комаду биографски пејзаж уметнице, једна планина у централним Андима у Чилеу, коју данас уништавају неоекстрактивистичке снаге, постаје место одакле се могу поделити туга и бес, одакле се може оплакивати, а и устати. Kлиматски плесови су отелотворени визуелни напор да се увежбају нови од предака наслеђени начини односа са живим светом.
* Endangered Human Movements назив је дугорочног пројекта започетог 2014. године који се бави праксама људског покрета што се вековима негују широм света. Унутар овог оквира развија се низ представа, радионица, инсталација, публикација, као и свеобухватна онлајн архива, које све заједно реконструишу, изнова контекстуализују и поново означавају праксе људског покрета које су у опасности да нестану, а са циљем да ослободи њихов будући потенцијал.
О ауторима
АМАНДА ПИЊА је мексичко-чилеанско-аустријска уметница и културна радница која живи на релацији Беч-Мексико Сити. Њен рад се бави деколонизацијом уметности и усредсређен је на политичку и друштвену моћ покрета. Њена дела су савремени ритуали за привремену демонтажу идеолошких раздвајања између модерног и традиционалног, људског, животињског и биљног, природе и културе. Аманда Пиња је заинтересована за стварање уметности изван и изнад идеје производа и за развој нових оквира за стварање садржајних и смислених искустава.
Њени радови представљени су у бројним реномираним уметничким институцијама, а она сама је плесала и изводила у комадима многих познатих уметника.
Пре него што је почела да се бави уметношћу заснованој на перформансима и покрету, студирала је сликарство. Такође је студирала физички театар у Сантијагу, Чиле, позоришну антропологију у Барселони и савремени плес и кореографију у Мексику, Барселони, Салцбургу (SEAD) и Монпељеу. Године 2018. награђена је грантом Fonca Arts, који додељује мексичка влада. Од 2013. године Пења је сертификовани Фелденкраис практичар који примењује метод истраживања покрета у извођењу, инсталацијама и видеу. Завршила је међународне постдипломске студије кустоса у сценским уметностима на Салцбуршком универзитету.
Од 2008. године води nadaLokal, галеријски простор специјализован за проширену кореографију и перформанс у Бечу, који је основала заједно са швајцарским визуелним уметником Данијелом Цимерманом.
МИЧЕЛ ХИМЕНЕЗ је студирао машинство у Сантијагу, Чиле (USACH) и примењену уметност у Бечу (Die Angewandte). Магистар је дигиталне уметности (Die Angewandte).
Његов рад се не бави индивидуалним ауторством већ се фокусира на колаборативне праксе, где су у центру његове пажње процеси који воде интегралној конструкцији слике, било у филму, видеу, инсталацији или у живој уметности.
Изводи из критика
„Пиња прихвата филозофију житеља планине да је живот свих нас повезан и да смо сви одговорни за нашу планету. Она се опире екоцидном капитализму. Њена представа је ода, али и оптужба.
…
Ритуални плесови Пиње имају метафизичку снагу. Сви су покрети строго дефинисани и спори су попут предела који се развија кроз време. Понешто расте, понешто нестаје. Она кроз ток свести реконструише подстицајну снагу покрета и плесну технику припадника тамошњег племена.
…
У Kлиматским плесовима има простора и за тугу и бес, и за оплакивање и отпор.“
Вивијане Редант, https://klassiek-centraal.be