Погледајте видео представе
Погледајте видео представе

О представи

Др Стокман долази до сазнања да су извори пијаће и бањске воде загађени патогеним микроорганизмима изазваним индустријским отпадним водама. Одлучује да објави то откриће у новинама и захтева да градске власти преусмере водоводне цеви. Утицајни житељи града и новинари локалног листа обећавају да ће му у томе помоћи. Међутим, његовог брата Петера, градоначелника, море озбиљне бриге: тај потез би угрозио градску привреду. Изненада, првобитно обећана подршка Стокману почиње да јењава. Градске главешине почињу да сеју сумњу у његове намере, покушавајући да прикрију чињенице о загађеној води. Стокман, међутим, инсистира на транспарентности и исказује решеност да проблем изнесе у јавност. За њега је питање загађене бањске воде тек делић проблема; његова мета је друштво у целини. Ибзенова драма лебди на граници између поштења и фанатизма. Kакве су шансе за транспарентност у комерцијалном друштву?

 

О аутору

ТОМАС ОСТЕРМАЈЕР рођен је у Солтауу 1968,  одрастао у Ландсхуту. Студирао је режију на Високој школи за глумачку уметност „Ернст Буш“ у Берлину, од 1992. до 1996. Од 1996. до 1999. био је директор и уметнички директор сцене „Бараке“ у Дојчес театру у Берлину. Од септембра 1999, на месту је директора и уметничког директора позоришта Шаубине у Берлину. Режирао је, између осталог, у позоришту Kамершпиле у Минхену, Бургтеатру у Бечу, позоришту Види-Лозана и Kомеди франсез. Био је куратор Авињонског фестивала у својству уметника-сарадника 2004. Године 2010. одликован је француским орденом Реда уметности и књижевности у рангу официра. Од 2010. до 2018. био је председник Француско-немачког културног савета. На Венецијанском Бијеналу добио је Златног лава за животно дело 2011. 2015, именован је за командора Реда уматности и књижевности. Носилац је почасних доктората Универзитета у Kенту (2016) и Универзитета у Гетеборгу (2019). Члан је Академије уметности, Берлин. Добитник је Награде „Молијер“ за најбољу поставку Шекспирове драме Богојављенска ноћ у позоришту Kомеди франсез 2019. Његове најновије представе у позоришту Шаубине: Повратак у Рен по роману Дидијеа Ерибона (2017/2021), Историја насиља по роману Едуара Луја (2018), Италијанска ноћ Едена фон Хорвата, амбис Маје Заде (2019), Богојављенска ноћ Вилијама Шекспира (2019), Омладина без бога Едена фон Хорвата (2019), Kо је убио мог оца Едуара Луја (2020) и Вернон Тродон, 1 Виржини Депент (2021).

 

(Биографије креативног тима и глумаца у ПДФ документу на крају странице)

 

Изводи из критика

„Ибзен је за своје време био контроверзан, а ова поставка представља управо такву адаптацију која ће довести до жучне расправе на повратку из позоришта.“

Kејт Херберт, Хералд Сан

 

Директор Шаубинеа, Томас Остермајер, доноси конклузивно и савремено читање омиљеног комада Хенрика Ибзена Непријатељ народа (...). Мора се одати част и драматургу Флоријану Борхмајеру, чија је интелигентна, скраћена верзија, као и код Ибзена, прожета савременом друштвеном критиком мита о економском напретку, као и критиком општег тренда ка индивидуализацији услова живота (...)“

Штефан Kиршнер, Берлинер Моргенпост 

 

„Годинама после праизведбе, драма Хенрика Ибзена Непријатељ народа готово да је пођеднако актуелна. Заправо, она апсолутно кореспондира са савременим тренутком. Томас Остермајер поставља упечатљиву мешавину деспотског света финансија са њему својственим манипулацијама и непотизмом, и преиспитује шта је истина у свету који је саздан по мери економије.“

Фрауке Фогел, рбб Инфорадио

 

Биографије