Јелена Шантић: инспирација која траје
Првопредстављена књига на овогодишњој Битеф библиотеци Живот без компромиса за уметност и мир: Јелена Шантић: есеји, записи, коментари коју је приредила Амра Латифић доноси интервјуе, есеје и теоријске текстове о балету и савременој игри, планове и извештаје о хуманитарним и мировним пројектима, биографију и библиографију балерине, историчарке балета и мировне активисткиње Јелене Шантић. Разговор у коме су учествовали Милена Драгићевић Шешић, Гордана Никић, Марија Јанковић Шеховић, Маријана Цветковић и Ратко Божовић био је својеврсна посвета уметници и активисткињи која је у многоме задужила домаћу културну сцену, али и друштво у целини. Бројна публика међу којом је било и Јелениних колега и пријатеља у емотивној атмосфери присетила се кроз излагања говорника лика и дела жене која је у своме раду и личности обједињавала уметност и борбу у свему чиме се бавила. Њену ренесансну личност можда најпрецизније описује она сама, у цитату који је ауторка књиге издвојила:
Хуманитарна активност је друга страна моје личности. У мом животу су се увек спајали и преплитали интуитивно и рацинално, стабилно и нестабилно, мирно и бурно. Онда се уједном тренутку јавила потреба у мени да помогнем људима унесрећеним ратом. Та моја хуманистичка црта је на известан начин везана за уметност јер и једно и друго повезује светове.
Амра Латифић је осврћући се на књигу напоменула да су Јеленини рукописи и након деценија од писања свежи и актуелни. Они представљају посебан увид у уметност, активизам, социологију, културу, филозофију и сам начин живљења осамдесетих и деведесетих на нашим просторима и шире.
„Јеленина величина није само до тога што је она апсолутно један од најбоољих познавалаца балета на нашим просторима икада, већ да је она умела локално и универзално да дефинише проблеме у уметности и друштву“, рекла је ауторка и додала:
„Поред тога што ова књига по мом мишљењу може да представља квалитетну историју балета, она је и путоказ како написати квалитетну балетску критику, како формирати и аргументовати ставове у и о уметности и о друштву, фантастично историјско сведочанство о мировном активизму деведесетих година. Ипак она је пре свега намењена најширој читалачкој публици јер сва људска бића која су етички, духовно-интелектуално будна и која промишљају о будућности друштва и уметности, пронаћи ће многе одговоре и питања које Јелена овде поставља“, закључила је Латифић.
Збирка мини есеја
Друга књига која је представљена у оквиру Битеф библиотеке је Речник извођења и савременог позоришта Патриса Пависа у издању Клиа и Битефа. О књизи су разговарали професорка загребачке Академије драмске уметности и чланица жирија овогодишњег Битефа Агата Јунику, професорка емерита Универзитета уметности у Београду Милена Драгићевић Шешић и уметнички директор Битефа и рецензент књиге Иван Меденица, а разговор је модерирала професорка Марина Миливојевић Мађарев.
Представљена је књига која је лексикон савременог извођења и театра, али како су истакли говорници заправо збирка мини есеја у којима аутор даје своја тумачења појмова који, за разлику од претходног Пависовог Речника театролошких појмова нису искључиво везани за западноевропско културно подручје, већ обухватају појмове везане за извођачке уметничке праксе широм света, али и оно што Павис сам назива секундарним извођачким формама попут пантомиме, циркуса, савременог плеса. Такође, истакла је професорка Драгићевић Шешић, ова књига превазилази стриктно подручје перформативних уметности, улази у подручје студија културе, у контекстуализацију изведбе као културалног и уметничког феномена. Важност ове књиге, односно превода који је приредила Милица Шешић лежи и у томе што пружа стандардизацију позоришних појмова на српском језику, која је неопходна домаћој стручној, али и широј позоришној јавности, коју је Иван Меденица позвао да поштује напоре који су уложени како би се разрешиле недоумице и створио појмовник који ће бити универзалан и олакшати комуникацију савременог позоришног и извођачког стваралаштва.
Књига „Речник извођења и савременог позоришта“ треба да омогући боље разумевање и процену савремених позоришних дела, те је штиво које се препоручује свима који на овај или онај начин имају везе за позоришном уметношћу.