Оно што је већ првог дана неколико пута било назначено јесте време које је сваком уметнику, плесачу или глумцу потребно за истраживање. Није довољно усавршити један покрет, фразу. Важно је да тај покрет има нешто да каже, да није преглумљен и да заиста произилази органски један из другог. То је могуће само уколико се уметник препусти дугом, исцрпљујућем раду и свакако усавршавању своје технике из области којом се бави. Па су тако наши учесници истраживали разлику између „малог и великог“ и како та два кореспондирају један наспрам другог. Затим су се увежбавале разне подршке. Рад на подршкама учесницима мастеркласа омогућавао је боље разумевање партнерске игре, релације тела у простору као и колико је снаге потребно како би се нека, наизглед изузетно захтевна подршка, безбедно и са разумевањем механике тела што лакше извела. Такође важан сегмент Вимовог рада јесте имагинација која се испољава кроз физичке акције, кроз покрет, поступак, глас а понекад и поглед. Већ у првих пола сата радионице, учесници су били „гола вода“, фокусирани да што више упију знање које им се са пуно љубави и пажње безусловно делило од стране господина Вандекејбуса. Након првог дана сви су салу напустили са осмехом на лицу, а Вандекејбус је све испратио из сале исто онако као што их је тог јутра и дочекао. Мастер долази први и одлази последњи.
Другог дана фокус је био на вежбама које доприносе осећају групе - ја у групи и група у мени - као и партнерска игра вођена кроз задату плесну комбинацију. Учесници су били „пчеле у кошници“ које су се нон-стоп заједнички кретале кроз простор. Циљ је био да се без разговора осећа ко и када преузима иницијативу и постаје лидер у групи. Музика коју је Вандекејбус одабрао за ову вежбу додатно је учеснике подстицала да као пчелице зује кроз простор ДКЦ Мајдана. Вандекејбус је напоменуо да је од изузетне важности рад на ансамблу, погото ако се жели да нека компанија има дугорочан и успешан рад. Људи који чине компанију морају невидљивим очима да виде тј. интуитивно да осете шта се око њих налази. Након вежби које су се тицале формирања ансамбла радило се на освајању захтевне плесне комбинације са доста убачених скокова. Инсистирало се на промени партнера током увежбавања као и на томе да се свака задата комбинација изводи у различитиим дирекцијама. На тај начин се стиче флексибилност и лака прилагодљивост сваком другом партнеру као и осећај за простор. Техника скокова је била врло прецизно објашњавана учесницима. Па су тако уметници који су на различитим плесачким нивоима могли да испрате задатак.
Била је изузетна привилегија и част бити изабран да похађаш дводневну радионицу чувеног Белгијског кореографа Вима Вандекејбуса. Ово је један од најлепших поклона које је Битеф фестивал у сарадњи са Станицом поклонио свом граду, својим локалним уметницима. Мастерклас је био бесплатан за учеснике, а знамо када је реч о овако великим кореографима да је то скоро непојмљиво. Ово је било право освежење али и подстрек за нашу локалну сцену да настави да се развија и истражује. Хвала Битефу и Станици у име свих учесника радионице.
Утисци након мастеркласа Вим Вандекејбуса
Владимир Чубрило, играч савремене игре
Прилика да мастерклас води лично Вим Вандекејбус је јако ретка. Имали смо срећу да је Станица у сарадњи са Битефом организовала овај дводневни мастерклас. Енергија, информације и рад са Вимом отварају неку другу димензију код играча. За само два дана добили смо толико материјала који можемо наставити да истражујемо. Хвала организацији и једном једином Вим Вандекејбусу.
Ивана Ив Миловановић, перформерка и глумица из ДАХ театра
Ја сам перформерка и глумица која се бави извођачком уметношћу. Радим у позоришту које није класично већ има доста физичког театра у себи, и ова радионица ми је била веома корисна. Вим Вандекејбус нам је говорио ствари које су универзалне за све извођачке уметности и нису само нужно везане за плес. У исто време било ми је и у физичком смислу корисно јер тренутно ДАХ театар ради на новој представи која је искључиво физички театар. Конкретно научила сам доста у вези са подршкама, и осећам се слободно да сам спремна да подигнем и човека од седамдесет килограма. Фокус радионице је био на скоковима и што се тога тиче било ми је савладиво одмах. На радионици сам успела да изведем неке ствари које нисам никад у животу. Оно што је заиста било прелепо је сам Вим Вандекејбус који је невероватно приступачан, ненадобудан, изузетно је пријатан, сарадљив и начин на који ради је бескрајно духовит.
Бранко Митровић, играч Битеф денс компаније
Било је дивно искуство радити са Вандекејбусом. Дивно структуиран час од почетка до краја. Темељно и јасно објашњавање вежбе и посвећеност ка свакоме, иако је група била велика. Проблеми који су били присутни јесте, недовољно избалансирана група у односу на плесно-физичко искуство и нарочито јер је већи део часа био базиран на вежбе партнеринга. Динамика самих подршки и брзина захтевају бољу физичку спрему и спознају тела партнера.
Ана Обрадовић, играчица савремене игре
Радионица са кореографом је била одлична, фокус је био на партнерским секвенцама, подршкама, раду у групи као и коришћењу гласа за импровизацију и изражавање. Други дан је више био окренут техници и увежбавању одређених елемената који су карактеристични за рад овог кореографа и које користи у својим кореографијама и представама. Имали смо прилику да искусимо његов кореографски стил и изузетно сам захвална фестивалу што су нам омогућили овакву прилику.
Миона Петровић, играчица Битеф денс компаније
Била ми је велика част и јако сам срећна и захвална што сам имала прилику да упознам Вима Вандекејбуса и да будем два дана на његовој радионици. Да опипам мало како он то размишља, како му се одвија процес рада и како припрема тело за нова истраживања, нове креације. Пријало ми је то што смо сви на радионици били различитих нивоа (играчи, плесачи, перформери) и то је било јединствено искуство. Пошто је требало брзо савладати кораке који су нам задавани, морали смо брзо да одговоримо на задатак али у односу на друга тела да будемо спремни како бисмо били ефикасни и спровели задатак до краја. И јако ми је пријало то што је и доста причао искрено са нама и отворено делио његова искуства. И то што је причао, како је долазио до материјала, и како би требало играчи, перформери, глумци као бића на сцени, шта све треба да радимо да бисмо изненадили и себе и били занимљивији за публику. Како на тај начин у ствари померамо границе и напредујемо у свом раду. И даље ми тело пулсира, и то је нормално због интензивног плеса са господином Вандекејбусом, и јако сам и даље узбуђена због знања које нам је пренео. Још увек о свему томе размишљам. Такође, то што сам имала прилику да погледам представу Трагови је додатно заокружило комплетан утисак. И само његово присуство у нашој земљи било је фантастично.
Ђорђе Живадиновић Гргур, глумац
Искуство рада са Вимом Вандекејбусом је било заиста дивно, како обично и бива с људима који су до те мере успешни и остварени - једноставно, физички исцрпљујуће али на посебан начин лагано и пуно. Враћа те на основне ствари које умеш да заборавиш у раду, подсећа на неке физичке, али и суштинске принципе и односе који се преносе из животу у уметнички рад, а потом и обратно.