Као да крај није ни сасвим близу , Фото: Андрија Ковач
Као да крај није ни сасвим близу , Фото: Андрија Ковач

Ове године, Битеф ће се одржати у периоду између 13. и 25. септембра. Двоструко издање фестивала ће протећи уз чак четрнаест представа у главном програму, аутора и ауторки из Француске, Белгије, Немачке, Словеније, Хрватске, Србије, Ирана, Аустрије, Мексика и Чилеа.

Уметнички фокус фестивала биће на дехуманизацији тела извођача у различитим облицима - кроз кореографске поступке, светлосне и видео ефекте, преко одсуства извођача, њиховог дигиталног присуства, до употребе робота и дронова на сцени. Врхунац овог концепта су представе у којима живи извођачи ни не постоје на сцени.              

Представа Као да крај није ни сасвим близу ауторског тандема Маја Пелевић (текст) и Никола Завишић (режија), настала у продукцији Битеф театра,  једна је од четири домаће представе у главном програму овогодишњег Битефа и, свакако, једна од уметнички најрадикалнијих на фестивалу. Она се одиграва у физичко-изведбеном оквиру који можемо назвати просторно-визуелно-аудитивном инсталацијом и омогућава публици, а уз коришћење и вештачке интелигенције, интимну медитацију (само пет гледалаца може да уђе на извођење) на теме које покреће наше апокалиптично време. У недостатку извођача, публика је истовремено и пасивни посматрач, али и протагониста представе.  Као да крај није ни сасвим близу ће, због малог броја гледалаца, имати чак петнаест извођења на Битефу, 23, 24. и 25. септембра са почетком у 12, 14, 16, 18 и 20 часова у Битеф театру.

Једна од нових форми дигиталног позоришта која се развила за време пандемије, а као реакција на нужност телесног дистанцирања, јесу представе рађене за Zoom и сродне онлајн платформе. Пројекат Вишњик у вишњику хрватског редитеља Боба Јелчића је интелигентна, духовита и дирљива адаптација чувеног комада Антона Павловича Чехова. Скраћивање и згушњавање текста, што је драматуршки поступак коме Јелчић и иначе прибегава у режијама Чехова, овде је извршено тако што је радња фокусирана само на одлучујући догађај: лицитацију и продају вишњика. Та драматуршка интервенција нуди и „натуралистичко“ оправдање за то што глумци нису у истом физичком простору, што се срећу само у оном виртуелном. Наиме, ми пратимо Zoom конференцију на којој они, свако из свог простора, врше последње консултације пред лицитацију вишњика, покушавајући да зауставе судбину.  Представу је могуће гледати са било које локације у заказаном термину (22. септембар у 20 часова), док је за све заинтересоване организовано заједничко гледање у клубу Битеф театра у истом термину.

Вишњик у Вишњику, de facto
Вишњик у Вишњику, de facto

Сваке недеље, Битеф реализује различите активности којима скреће пажњу на еколошке проблеме у друштву. Једна од таквих активности прошле недеље била је и акција сакупљања отпада За чистије сутра, која је у петак, 13. августа реализована на Фрушкој гори. Битеф тим, заједно са представницама медија, као и локалним волонтерима, упутио се у Национални парк Фрушка гора и у вишечасовној акцији очистио, прикупио и сортирао отпад пронађен у околини Поповичког језера. Уз помоћ партнера акције, Екостар Пак компаније, прикупљено је неколико килограма рециклабилног отпада. Након успешно обављене акције, окупљени су уживали у амбијенту кафеа Горски смешко, чији је инвентар скоро у потпуности направљен од поново коришћеног материјала. Оваква пракса један је од добрих примера како на свакодневном нивоу можемо да утичемо на смањење загађености животне средине, што Битеф кроз своје вредности и промовише.

Ове недеље, поново је у фокусу важност индивидуалног доприноса очувању животне средине. Наиме, Битеф позива све заинтересоване да се придруже Пикнику у организацији Кишобрана који ће се одржати у недељу, 22. августа од 12 ч у Музеју афричке уметности. У контексту актуелне дигиталне кампање #počniodsebe на друштвеним мрежама, на Пикнику ће Битеф тим подстицати заинтересоване да се прикључе кампањи, односно да путем својих канала комуникације поставе пример сопствене добре праксе којом помажу очувању животне средине уз таг @bitef_festival и хештег #počniodsebe, а као „награду“ за тај допринос, делиће се биљке, као и код за 20% попуста на улазнице за програм овогодишњег Битефа.

Продаја улазница за овогодишње издање Битефа почеће 25. августа. Улазнице ће бити доступне путем онлине продаје на сајту Битефа, као и путем благајне фестивала која ће се налазити у фестивалском центру у Комбанк дворани. С обзиром на неизвесну епидемиолошку ситуацију, ове године не постоји могућност резервације улазница.

Фестивал су традиционално подржали Секретаријат за културу Града Београда и Министарство културе и информисања Републике Србије, Гете институт и Француски институт у Србији уз подршку Театроскопа - регионалног програма за извођачке уметности Француског института у Паризу и Француског министарства за културу. Партнер и пријатељ Битефа је и ове године И&Ф Група, у оквиру које послује и McCann Beograd, креативна агенција фестивала. Партнери фестивала и ове године су Мтс, Erste Bank а.д. Нови Сад и дугогодишњи пријатељ фестивал Coca-Cola Hellenic Srbija.