Cement Beograd / Foto: Dragana Udovičić
Cement Beograd / Foto: Dragana Udovičić

Gran Pri Mira Trailović

CEMENT BEOGRAD

Pisac Milan Ramšak Marković i reditelj Sebastijan Horvat razvijaju briljantnu, inteligentnu diskusiju sa Hajnerom Milerom i ponovo pišu Cement Fjodora Gladkova, da bi nam prikazali aspekte revolucije od rejva do groba i nazad. Uobličena kao dva potpuno različita dela, predstava čini snažnu celinu koja je hrabra, uzbudljiva i potresna, i koja ostvaruje dinamičan dijalog kroz prostor i vreme, prikazujući stanovište pojedinaca u sadašnjem trenutku ali unutar različitih stvarnosti.

Predstava Cement Beograd predstavlja vrhunsko umetničko dostignuće kako reditelja tako i celog tima. Reč je o kompleksnom putovanju koje povezuje generacije, mlada i stara tela, kao i pozorišne prakse i estetike. Između prošlosti i budućnosti, života i smrti, privatnog i političkog, uz nadu, razočaranje, i očaj. Koliko je rejvolucionarni izraz energičan u prvom delu predstave, toliko je očaravajuća i predivna gluma u drugom.

OPČINIO SAM TE 

Reditelj i koreograf Ehsan Hemat, njegov tim, i moćni, međusobno različiti plesači, opčinili su publiku povezavši ličnu tragediju iranskog pozorišnog stvaraoca sa jednim od najvećih izazova današnjice: preteranim nadzorom i digitalnom manipulacijom kom je podvrgnuto čovečanstvo. Predstava Opčinio sam te putem koreografije cenzure prikazuje i razmatra internalizaciju dugoročnih posledica opresije tela i duha, istovremeno prevazilazeći univerzalnu pretnju sa kojom se suočava današnje društvo, a koja se tiče straha od dominacije nadzorne tehnologije.

Krećući se naslepo, troje plesača se nalazi pod neprekidnom pretnjom i kontrolom, dok se njma manipuliše putem elektrošokova. Dron koji im je neprekidno nad glavama, predstavlja važnog predstavnika moći koji im onemogućava da pobegnu od čini koje su bačene na njih.

Predstava kombinuje do savršenstva uvežbane telesne pokrete koji su prekinuti, skraćeni, izvedeni u stakato ritmu. To stvara jasnu celinu - pod nadzorom. Prožimajuća muzička podloga pojačava konstantnu pretnju. Iznenadno olakšanje nudi dobro poznata melodija naslovne pesme „Opčinio sam te“ koja odlično funkcioniše, ali nas i šalje u pogrešnom smeru. 

Opčinio sam te, autor: Ehsan Hemat / Foto: Victor Malyshev
Opčinio sam te, autor: Ehsan Hemat / Foto: Victor Malyshev

Specijalna nagrada „Jovan Ćirilov“

FARM FATALE

Pretvarati u satiru apsurdno vreme u kom živimo, pretvorilo se u pravi izazov. Ali u predstavi Farm Fatale, Filip Ken i njegova groteskna strašila zajednički uspevaju u tome i ponovo daju snagu pozorištu apsurda.

Stanovnici te farme su žrtve automatizacije, neka vrsta post-automatizacijskih klovnova koji pokušavaju da pronađu neku novu misiju, neki novi smisao života, kako bi spasili šta se spasiti može. Raspevana, detinjasta strašila zavode publiku muzikom, besmislicama i igrama reči, dok maštaju o nekoj revoluciji. Privlačnost predstave u najvećoj meri leži u lepoti estetike unutar koje ova bića deluju, što istovremeno otvara i najveći problem današnjice: kako zadržati i nju i život unutar nje.

Elegantno skriveno između slojeva apsurda i naivnosti, značenje se razotkriva i bez da ga izvođači pretvaraju u eksplicitan aktivistički pamflet. Reč je o novom obliku apsurdizma čija humoristička forma prija publici, ali koji istovremeno izaziva sumnju. Na veliko pitanje - šta će se izleći iz jajeta budućnosti - sami moramo dati odgovor.

VIŠNjIK U VIŠNjIKU

Višnjik u višnjiku je emotivno uzbudljiva onlajn predstava koja se odlično uklopila u dobro poznati Čehovljev komad.

Putem zum platforme, glumci i reditelj Bobo Jelčić neočekivano razvijaju širok spektar emocija i humora. U formi onlajn diskusije, glumci koriste realistična i suptilna sredstva, dok internet povezuje Čehova sa današnjim trenutkom i sa stvarnim ljudima u svoj njihovoj „tugi i slavi“. Naturalističkom glumom uspevaju da emociju prenesu na publiku, bez obzira da li ih ona prati iz pozorišta ili od kuće.

Predstava je zanimljv nastavak Jelčićevog teatarskog istraživanja: ona prenosi njegovu metodiku i estetski pristup u nove medije, uz puno prihvatanje duha i suštine kako pozorišta tako i Čehova.

Bavljenjem neurozama likova, tela glumaca su fizički zarobljena u okvire njihovih problema koje razvijaju u poeziju u kojoj ima nade za budućnost kako likova u drami, tako i za publiku, kroz postupak pozivanja publike da uključe kamere na samom kraju, čine nastaje ujedinjena pozorišna zajednica.

Nagrada lista Politika

Žiri lista Politika za najboljeg reditelja na 54./55. Bitefu, u sastavu: Haris Pašović, reditelj (predsednik), njegova koleginica - rediteljka Ana Tomović, i predstavnici redakcije:  Gordana Popović, urednik Kulturne rubrike, Ana Tasić, pozorišni kritičar i Borka Golubović Trebješanin, novinar gledao je 12 predstava u glavnom programu. Raznolikost umetničkih pristupa i raznovrsnost formi su refleksija kompleksnog vremena u kojem živimo i izazova sa kojim se umetnici suočavaju.

Ovogodišnji Bitef je izvanredno prezentirao složene umetničke procese u evropskom i svetskom pozorištu, a reditelji i koreografi su još jednom, inspirisano i inventivno, pokazali vitalnost predstavljačkih umetnosti.

Žiri je odlučio da na ovom duplom Bitefu dodeli 2 nagrade za najbolju režiju i to:

Bobi Jelčiću, specijalno priznanje za režiju predstave VIŠNjIK U VIŠNjIKU u produkciji de facto kazališne grupe iz Zagreba. Jelčić je u ovoj predstavi izrazio dramu kovida-19 i lokdauna, a da ih nikada nije spomenuo. On tehnologiju nije upotrijebio kao zamjenu za živo pozorište, nego je Čehovljevim likovima dao dodatnu dramsku dimenziju svodeći njihove uznemirene živote na format Zuma, njihovog jedinog, malog prozora u svet. Jelčić je tako stvorio originalnu, potresnu predstavu o istorijskom trenutku u kojem živimo. 

Vimu Vandekejbusu, za koreografiju i režiju predstave TRAGOVI u produkciji kompanije Ultima Vez iz Brisela. Vandekejbus je kreirao uznemirujuću predstavu o svetu poremećenih ekosistema u kojem ljudi, životinje i biljke remete jedni drugima život, muče se i međusobno oštećuju. Ansambl vrhunskih plesača nadahnuto izvodi koregorafiju ovog, sada već, klasika evropskog plesnog pozorišta, koji i u ovoj predstavi pokazuje svoju kreativnu jedinstvenost i pozorišnu robusnost. 

 Obe nagrade su dodeljene većinom glasova.